atr

atr

  • ۰
  • ۰

7 فناوری ساختمان هوشمند در آینده : شاید هیچ روند تکنولوژی تاثیر بزرگتری از سرمایه گذاری در تکنولوژی های ساختمان "هوشمند" نداشته باشد. این بازار چندین میلیارد دلاری در حال رشد و جهش است و دارای فناوری است که از کنترل بهینه آب و هوا گرفته تا پارکینگ های هوشمند پارکینگ و سرویس بهداشتی خود تمیز کننده ، و همچنین موارد استفاده دیگر که هم شناخته شده اند و هم هنوز تصور نمی شوند ، در حال گسترش است.

 

یک ساختمان هوشمند بصورت آزادانه به عنوان یک ساختمان یا سازه تعریف می شود که از فرایندهای خودکار برای مدیریت و کنترل عملیات خود (سیستم تهویه مطبوع ، نور ، امنیت و انواع دیگر سیستم ها) استفاده می کند. این کار را از طریق یک شبکه کاملاً یکپارچه از سنسورها ، محرک ها و ریز تراشه ها انجام می دهد که همگی یک جریان ثابت از داده های خام تولید می کنند که می تواند به بینش کلیدی تبدیل شود. چنین بینش هایی برای بهبود مستمر مانند دستیابی به هزینه و کارایی کلی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این جایی است که یک پلتفرم مانند Service Automation واقعاً اهمیت خود را نشان می دهد ، و همه این داده های پیچیده را به اطلاعات عملی تبدیل می کند که به طور خاص برای مدیران امکانات طراحی شده اند.

 

از آنجا که بسیاری از فناوری های رایج ساختمان هوشمند تمایل دارند با هم تداخل داشته باشند یا به طور مکرر با یکدیگر تعامل داشته باشند ، تشخیص آنها به صورت جداگانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا هرکدام از آنها یک لایه متمایز از عملکرد را ارائه می دهند. در ادامه مروری بر هفت تا از تأثیرگذارترین فناوری های ساخت هوشمند موجود داریم:

 

1. اینترنت اشیا (اینترنت اشیا)

شاید مهمترین و گسترده ترین فناوری ساخت هوشمند ، اینترنت اشیا ((IoT) سیستمی باشد که از یک پلت فرم مشترک پروتکل اینترنت (IP) برای اتصال چندین دستگاه (مانند سنسورها یا ریز تراشه ها) برای تبادل و تجزیه و تحلیل اطلاعات ، بهینه سازی هر دستگاه استفاده می کند. اینترنت اشیا وقتی در کل یک ساختمان جمع می شود ، امکان دیجیتالی شدن دارایی را در کل فراهم می کند

 

 

2. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

هوش مصنوعی (AI) ، مانند IoT ، کلمه ای است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار می گیرد. هوش مصنوعی فرایندی است که طی آن ماشین ها یا نرم افزارها با توانایی به دست آوردن دانش و به کارگیری آن ، از رفتار و هوش انسان تقلید می کنند. این امکان را برای اتوماسیون (اساساً تصمیم گیری) در دستگاه یا نرم افزار بدون دخالت انسان فراهم می کند. یادگیری ماشینی (ML) ، که اغلب مترادف با هوش مصنوعی اشتباه گرفته می شود ، در واقع یک تکنیک برای تحقق بخشیدن به هوش مصنوعی است.

 

کاربردهای هوش مصنوعی در ساختمان های هوشمند بسیار گسترده است ، خصوصاً این که هوش مصنوعی به راحتی با حسگرها و دستگاه های اینترنت اشیا یکپارچه می شود. این دستگاه ها برای درک سلسله مراتبی اشیا و محیط ها ، تنظیمات متناسب با ترجیحات کاربر آموخته شده یا تجزیه و تحلیل روندهای تاریخی ، از یادگیری عمیق استفاده می کنند.

 

3. اتوماسیون ساختمان

اتوماسیون ساختمان یک زیرساخت جامع است که امکان کنترل متمرکز سیستم تهویه مطبوع ساختمان ، روشنایی ، امنیت و سایر سیستم ها را فراهم می کند. اتوماسیون ساختمان توسط سیستم مدیریت ساختمان (BMS) یا سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) - یک مرکز دیجیتال یا تلفن همراه مرکزی کنترل می شود. این سیستم ها با راه حل های اینترنت اشیا نیز سازگار هستند و توانایی نظارت و کنترل عوامل مهمی مانند دما ، رطوبت ، برق ، فشار آب و غیره را دارند.

 

 

4. هواپیماهای بدون سرنشین هوایی

هواپیماهای بدون سرنشین فقط برای گرفتن عکس های هوایی یا تحویل بسته ها ارزش ندارند: همچنین می توانند در داخل ساختمان یا فضای خرده فروشی برای پشتیبانی هوشمند ، به عهده گرفتن بسیاری از کارهای معمول یا وقت گیر و آزاد کردن وقت کارمندان برای تمرکز بر روی موارد مهمتر مورد استفاده قرار گیرند. هواپیماهای بدون سرنشین ، از راه دور کار می کنند و همچنین ممکن است از AI برای کارکرد مستقل استفاده کنند.

5. مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) فرایندی مبتنی بر مدل سه بعدی هوشمند است که مشخصات فیزیکی و عملکردی یک مرکز را ضبط و نمایش می دهد. از لحاظ تاریخی ، BIM در درجه اول توسط متخصصان AEC (معماری ، مهندسی و ساخت و ساز) مورد استفاده قرار گرفته است ، اما اخیراً در زمینه مدیریت امکانات گسترش یافته است.

 

6. واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده (AR) نمایی زنده و کپی شده از یک محیط دنیای واقعی است که عناصر آن با ورودی حسی تولید شده توسط رایانه تکمیل می شوند. به طور معمول با دوربین و نوعی دستگاه مانند رایانه لوحی ، تلفن هوشمند یا حتی عینک - واقعیت افزوده یک شی غیر واقعی را بر روی منظره محیط واقعی و فیزیکی فرد قرار می دهد.

 

7. واقعیت مجازی (واقعیت مجازی)

واقعیت مجازی (VR) ورودی سنسورهای رایانه ای را یک گام جلوتر می برد و با خاموش کردن دنیای فیزیکی و انتقال بیننده به یک محیط واقعی و مجازی ، یک تجربه غوطه وری کامل ایجاد می کند. VR قبلاً توسط صنایع طراحی و ساخت به عنوان ابزاری مفید در مرحله ماکت مورد استقبال قرار گرفته است.

 ماکت های VR به مشتری این امکان را می دهد که یک ساختمان پیشنهادی را به گونه ای تجربه کند که گویی واقعاً وارد فضا شده است: مشتری می تواند قبل از شروع ساخت و ساز ، قدم بزند ، پنجره ها و پله ها را بررسی کند و از تجربه و جریان سازه کامل شده مطلع شود.

  • ۹۹/۱۲/۲۷
  • mina lotfy

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی